Blogger Backgrounds

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

My Birthday

Daisypath Happy Birthday tickers

My Dear

Daisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, January 20, 2015

Nasihat Ustaz Kazim Pada Pasangan Tiada Anak

Tu hari tgk rancangan Kalau Dah Jodoh.
Ada segmen soalan artis.
Heliza Helmi tanya soalan yang lebih kurang berbunyi begini
"Ada pasangan yang telah lama berkahwin tetapi masih belum tiada rezeki untuk mendapat cahaya mata. Pelbagai usaha dah dilakukan. Apakah pesanan supaya pasangan tersebut tidak berputus asa"

Ustaz Kazim jawab.
Urusan mendapat anak ni adalah urusan yang telah diaturkan oleh Allah.
Kalau Allah dah aturkan pasangan tu belum dapat anak, maka itu lah terbaik untuk mereka.
Yang ada anak pun, itu terbaik untuk orang tu.

Ustaz kata ada orang call dia - katanya dah lama dah kawen tapi tak dapat anak - macam mana nak dapat anak ustaz, suami saya tak pernah sentuh saya. 
Itu lain kes lah ustaz kata.

Lalu cam biasa lah. Ustaz keluar lah lawak2 dia. Isteri tengah buai anak, suami balik masjid ajak tidur. Isteri kata macamana nak tidur bang, tgk anak ni ha..bulat lagi matanya. Pegi mengaji dulu bang.
Suami pun mula mengaji "Bismillahirrahmanirrahim"
Pastu isteri datang. "bang..anak dah tido..jom tido"
Terus suami "sadaqallah hul azim"

Itu lawak selingan ustaz lah.

Dan paling aku ingat adalah ustaz kata jangan sesekali kata orang yang takde anak ni mandul. Yang sebenar benar mandul adalah orang yang ramai anak, tapi anak anak nya itu tidak memberi manfaat apabila mereka meninggal dunia kelak.

Yang ni aku google semula dan jumpa
SIAPA SEBENARNYA MANDUL? Rasulullah s.a.w. Pernah bersabda : “Tahukah engkau siapakah orang yang mandul.” Berkata para sahabat : “Orang yang mandul ialah orang yang tidak mempunyai anak.” Lalu Rasulullah s.a.w. berkata : “Orang yang mandul itu ialah orang yang mempunyai ramai anak tetapi anak-anaknya itu tidak memberi kemanfaatan kepadanya sesudah ia meninggal dunia.”

Dan ustaz cakap sekali lagi - apa yang Allah dah tentukan untuk kita ni lah yang terbaik. Takde anak mungkin kita boleh beribadat kepada Allah dengan lebih lagi. Dan bermacam lagi lah. Last sekali ustaz kata "rilek brader... brader rilek" Hihi.

So, pada sesiapa yang masih TTC, masih berusaha, kita muhasabah. Allah dah tentukan yang terbaik. Untuk setahun dua mmg agak rasa 'sakit'. Tapi percaya lah, bila dah melepasi tahun 3, ke 4, perasaan dah lain. Dan bagi kami, ini tahun ke7 kami. Alhamdulillah, kami percaya ini terbaik untuk kami. Dan kami redha. Sbb kami tahu, rezeki kami bukan itu sahaja. Masih ada lagi banyak peluang rezeki lain yang Allah dah bagi kepada kami. Syukur. Semua itu juga nikmat.

Allah lebih tahu apa terbaik untuk kita.