Friday, November 2, 2012

# kurma # susu kambing

Misi Segenggam Kurma : 1st Day

Alhamdulillah.
Sudah mulakan misi segenggam kurma.

Rasanya??
Alhamdulillah... takde rasa yg 'tidak selesa'.
Sedap je.

Takde bau yg tidak menyenangkan pun.
Entah. Mmg sbb susu ni mmg tak berbau ke.
Atau pun minda aku dah set, yg menda ni takde bau ke, aku pun tak pasti. Tp aku buleh minum senang je.
Lain dgn Hi-Goat tu, walo orang kata tak bau la, takde apa lah, tetap aku rasa ada bau. Mungkin sbb aku da set mind aku, susu kambing - ada bau. Jadi, macam tak lalu.

Susu tu aku letak dlm freezer, beku kan dulu (sbb beku, buleh tahan sebulan)
Lps tu smlm sblm g keja turunkan kat bawah.
Pagi tadi bangun tidur, keluarkan 2 botol dari peti ais, rendam dalam air panas.
Biar dalam 10minit camtu, amik kurma (buat la kaedah segenggam kurma tu), masuk dlm 'cawan' blender, campur susu, blend. Then trus minum.

Senang dan mudah.
Sbb aku mmg ada multipurpose blender yg cemgini. Ada cawan dia siap.

kredit : Groupon

Tp bukan la brand ni. Lama dah aku beli. Masa Perfect Living ke Homedec ke tah. 3 tahun lps rasanya. Tp kalo sesapa takde blender camni, aku rasa buleh je beli. Skang tak silap, Pensonic pun ada jual. Tp aku tatau set dia byk camni ke tak.
Byk kegunaan blender ni.
Boleh buat air soya, ice blended, smoothie dan paling mudah kalo nak buat sambal tumis ke apa. Cukup mudah. Dia ada 3 jenis chopper. Jadi, boleh khaskan satu chopper utk bahan2 pedas. Cam aku buat utk blend kurma ni, aku guna chopper lain. Chopper utk buat daging cincang pun ada.

Cam utk buat susu kambing blend ni kan, terus je masuk dlm cawan tu. Mmg 2 botol tu tak cukup la utk satu cawan, tp blend je dulu, minum then tambah la. Utk yg pertama kali ni aku buat 2 botol blend sekali.
Tp utk esuk2, boleh buat asing. So, blend lah dalam 2 cawan yg berasingan.

Simple. Dari dulu taknak buat kan.
Tapi, kalo orang tanya apa rasa susu ni, aku boleh katakan, sedap je bila campur dgn kurma. Manis kurma tu akan menyedapkan rasa susu. No worries, sbb aku mmg kategori 'liat' nak minum susu. Minum Anlene pun kena tambah milo. Tp yg ni oke. Bes. Alhamdulillah.


MY RIZQ ISKANDAR

Lilypie Third Birthday tickers

Rezeki Untuk Rizq

Lilypie Breastfeeding tickers

My Dear

Daisypath Happy Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

My Birthday

Daisypath Happy Birthday tickers