Blogger Backgrounds

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

My Birthday

Daisypath Happy Birthday tickers

My Dear

Daisypath Happy Birthday tickers

MY RIZQ ISKANDAR

Lilypie Second Birthday tickers

Monday, September 30, 2013

Mengapa Dan Grateful

Sebenarnya, nukilan ini telah ditulis dan di publish di blog 'sebelah'. Namun, aku tak punya kekuatan di sana. Rasa sebal, rasa sebu, rasa sebak, rasa kecewa dan bermacam rasa lagi ada bila di tulis di sana. Ada yg terus meng emel. Mengulang kata 'bersabar..bersabar'. Entah. Bukan membenci dengan ayat bersabar itu, tp jangan buat aku seolah tak pernah bersabar. 5 tahun. Bukan 5 hari mahupun 5 bulan. Itu pun sebenarnya masih terlalu kecil jika dibandingkan dengan mereka yang 10 tahun, 15 tahun. Jadi, usah katakan bersabar pada kami, kerana Insyaallah, selagi kalimah Allah sentiasa berada di hati, kami tetap akan bersabar. Kerana Allah tahu kami boleh bersabar maka diberiNya ujian ini. Namun, jika mahu juga dengan ayat bersabar, tulis lah "teruskan bersabar wahai teman" Bukan kah lebih manis...

*********************

Hari ni, nak share blog, yg pada aku, sangat menusuk ke kalbu bila membacanya. Menulis dari hati yang dapat aku rasai perasaan mereka. Kerana aku juga dari 'kasut' yang sama. Semangat mereka perlu dijadikan contoh. Tak kira, apa bangsa dan agama, kepercayaan segala yang berlaku ada hikmahnya adalah amat perlu dalam melalui dugaan ini.

Antara petikan dari entry mereka.

Blog 1 :
Mengapa Saya Ingin Zuriat by Dirasalju

Terus terang, untuk memiliki anak kecil ini  yang bernama Durr Awatif, bukanlah satu perkara yang mudah. Tapi keyakinan yang tinggi pada Allah, akhirnya doa saya dimakbulkan.  Saya minta pada Allah dengan sesungguh-sungguhnya dan Allah mendengar doa hambaNya ....Tidak pernah saya lupa sekali pun untuk berdoa pada Allah kerana saya sangat yakin Allah mendengar doa saya. Saya selalu mendengar ceramah Ustaz yang Allah suka pada rayuan hambanya. Adakalanya saya merayu sampai menangis kerana inginkan cahaya mata.
Pernah satu ceramah agama yang saya dengar, ustazah ke ustaz yang bagi ceramah tu, saya lupa. Tapi dalam ceramahnya ada mengatakan, pernah tak kita bertanya kepada diri kita sendiri KENAPA SAYA INGIN ZURIAT.....??

Blog 2 :
Why I'm Grateful for Endometriosis by foodie4healing

See, having endometriosis has given me so much. Without this disease, I wouldn’t be who I am today. And, I like me. 

I am strong. Because of endometriosis.
I am courageous. Because of endometriosis.
I am a fighter. Because of endometriosis.
I will never take my children for granted. Because of endometriosis.
I will never take my friends, family and husband for granted. Because of endometriosis.
I will always have a heart for those suffering with infertility. Because of endometriosis.
I will never take my physical health for granted again. Because of endometriosis.
I lead a healthy lifestyle. Because of endometriosis.
But, probably the most important thing that endometriosis has given me, is my relationship with God.
See, 2 years ago, I was ready to walk away from Him because of this disease.
But, He showed up for me, in a very big way. And He has continued to.

Utk blog kedua, memang lah penulis ni bukan org Islam, tp semangat dia dan dia tahu apa terjadi ada hikmahnya. Sebagai TTC'ian, mmg semangat dan kekuatan lah kita perlukan.

******
Aku juga tahu, kami antara yang terpilih utk melalui dugaan ni. Terpilih kerana Allah tahu yg kami boleh melaluinya.
5 tahun pada sesetengah orang satu jangka masa yang lama. Betul lah tu. Kalau rezeki aku awal dulu, hampir nak hantar anak ke taska dah sekarang ni.
Tapi, perancangan Allah itu Maha Hebat. Siapa kita nak melawan perancanganNya.
Memang aku akui, sedikit demi sedikit, kami (aku dan suami) tahu kenapa Allah belumkan kurniakan rezeki anak kepada kami.
Sentiasa ingat perancangan Allah itu yang terbaik.
Tapi dalam masa yang sama, Allah mahu kita (TTC) terus berdoa.. berdoa dan berdoa. Saya pasti... sepasti pastinya, most of d TTCian, semakin dekat dgn Allah... sentiasa mengingati Allah (tp sahabat yang bukan dari golongan TTCian jangan pula mencebik dan mengatakan 'eleh...macam dia je la ingat Tuhan... org lain tak'. Jangan.. jangan sesekali mengandaikan begitu. Masing2 ada dugaan sendiri. Sama-sama kita berdoa).
Cuma satu aku perlu pikirkan kembali. Sebagaimana persoalan dalam entry Dirasalju. Mengapa saya ingin zuriat? Jawapan itu perlu aku perbetulkan. Dan aku harap, aku dapat conceive natural. Sungguh.... mmg kalau boleh aku tak mahu lalui proses IUI. Dan aku ada 3 bulan utk berdoa bersungguh sungguh, berusaha dan seterusnya yakin.

Utk sahabat tersayang yang turut sama membaca, dengan rasa rendah hati, aku mohon sekiranya tidak keberatan, dan sekiranya sudi, doakan lah agar aku tak perlu lalui proses IUI ini. Dan doakanlah kami semua yang sedang berusaha dikurniakan rezeki terindah itu. Aminn... Insyaallah.