Blogger Backgrounds

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

My Birthday

Daisypath Happy Birthday tickers

My Dear

Daisypath Happy Birthday tickers

MY RIZQ ISKANDAR

Lilypie Second Birthday tickers

Wednesday, March 30, 2011

TTC : Pemakanan - Nenas

Ada meting Puspanita tadi.
Lauk lunch adalah nasi tomato. Ada jelatah (kat sini sebut acar kan).
Yg ada nenas/timun/bawang tu.
Aku mmg sker mendalah ni esp nenas dia.
Tp tadi da amik baru aku tingat yg sdg TTC.
Percubaan aku kan 'manual'. Dan aku rasa waktu ovulation aku baru beberapa ari yang lepas.
Kut baru nak lekat ke kang, langsung tak jadi sbb nenas tajam. Huh!
So, buat rasa, aku makan la sket. Seb bek masam, so, takde la macam mendesak aku utk makan dlm portion yg banyak.
Hurmmm.... persoalannya betul ke nenas ni akan menyebabkan janin tak jadi?
Tajam tu cemna? mengikis perut eh.
So, mari kita google amalan pemakanan sebelum mengandung.
Di ambil dari sini - comelnya.com
1) Amalkan diet yang baik

    * Tabiat pemakanan yang baik perlu bagi pasangan suami dan isteri kerana ia mempengaruhi kesuburan kedua-dua belah pihak.
    * Pemakanan yang seimbang penting untuk meningkatkan peratusan untuk mengandung dan memperolehi bayi yang sihat.
    * Amalkan setiap hari memakan beberapa hidangan buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin dan makanan yang kaya dengan kalsium seperti susu, yoghurt dan keju. Sesetengah vitamin dan mineral seperti vitamin C dan E, zink dan asid folik, penting untuk membentuk sperma yang sihat dan berkualiti.
    * Kekurangan sumber nutrien dalam badan boleh mempengaruhi kitaran haid yang mengakibatkan kesukaran untuk meramal masa subur (ovulasi).
    * Kekurangan berat badan yang drastik dan obesiti boleh megakibatkan ovulasi tidak berlaku.

Memang sejak kawen (thn 2008) boleh dikira berapa kali aku minum air tebu.Yg ni mmg aku jaga sangat2, unless mmg teringin thp da meleleh air liur, tp rasanya mmg sgt sgt jarang. Tp nenas, mmg aku langgar je. Bila aku baca takde kajian saintifik pun mengenai pemakanan tajam ni. Tp tak salah kut kalo kita follow.

Retu ada member aku si Shah tu emel kat aku list makanan yg patut dimakan dan dielakkan utk merancang kehamilan. Aku carik2 tak jumpa plak.

Tkpe, nati jumpa aku tepek sini yer. Dan nati kita citer pasal asid folik pula.
"Ya Allah...berilah kesempatan kepada ku untuk menjadi seorang ibu. Amin..."
Pic kredit : Here

1 comment:

E K A said...

amin....doakan eka skali ye kekda...

eka pun slalu dgr org kaitkan nenas dgn tajam...disebabkan eka ni bukan penggemar nenas so eka tak kisah sgt la.hehhe.kekda guna ovulation kit ke tuk tau bila betul2 subur