Saturday, April 2, 2011

# BBT

TTC : Body Basal Temperature

Now we talk about BBT plak. What is BBT ? BBT is stand for Body Basal Temperature. Kaedah manual utk mengetahui bilakah badan kita sesuai utk 'bertelur' (err...ovulasi ekceli. Hihi). Bila da tau bila kita 'bertelur' maka, boleh la kita mulakan TTC. Uh. Sapa yg tak mahu TTC pun buleh gunakan cara ini. Elakkan 'projek mega' bila badan kita berkemungkinan bertelur.

Proses percantuman antara benih lelaki dengan ovum perempuan mungkin berhasil jika persetubuhan berlaku pada waktu kesuburan iaitu waktu pengeluaran ovum (ovulasi) sedang berlaku. Setiap ovum biasanya mempunyai tempoh hayat selama lebih kurang 48 jam sahaja. Jika percantuman berlaku, besar kemungkinan kehamilan akan dihasilkan tetapi jika tidak, telur ini akan musnah begitu sahaja. (rujukan : Hamid Arshat)

Untuk keterangan lanjut berkenaan ovulasi ni boleh ke link ini - ovulasi atau google saja. Byk info berkaitan perkara ini.

Jadi, itu lah pentingnya mengetahui tarikh ovulasi. Biasanya suhu badan terbaik untuk berovulasi adalah sekitar 36.6 C (bergantung pada badan wanita itu juga lah) atau lebih kurang 98 Fahrenheit.

Untuk mengukur suhu badan ni kita perlukan termometer. Kalo boleh carik termometer khas utk BBT. Mulanya aku dulu pun beli yg biasa je. Yg Watson punya. Tp susah sbb ada 1 decimal point je. Bila 1 decimal point ni kita kena convert ke Fahrenhait utk dptkan suhu sebenar. Tp mmg tak tepat lah. So, nak tepat kena pakai termemoter 2 decimal point.

Mmg susah sket la sbb kebanyakan termometer 1 decimal point je. Guardian/Watson pun jarang2 ada. Aku smpai masuk farmasi yg biasa2. Dia tunjuk termometer raksa (mercury tu). Hoh!. Jenuh bijik mata aku nak dptkan ukuran tepat. Farmasi ni melayu punya. Aku ckp nak dlm Fahrenhait, dia kata skang org da tak pakai Fahrenhait, jadi dia pun convert kan la. Siap kira guna calculator tu. Buat kiraan maths dpn aku. Dia kata takpe, guna celcius 1 decimal point pun, convert je. Mmg la boleh convert tp tak tepat. Siap dia kata takde calculator ke kat opis. Haha. Ko ni mmg pelawok kan (tu pasal aku malas masuk kedai melayu). Kalo aku nak convert, tak perlu susah2 nak kira maths bagai. Aku mmg ada software converter kat PC ni. Segala ukuran metrik boleh di convertkan. Aku da buat. Tak tepat. Hehari dpt bacaan yg sama je. Apa kes?

Contoh cam ni la. 
If kita pakai termometer 1 decimal point
36.8 celcius = 98.24 Fahrenheit
Tp kalo pakai termometer 2 decimal point
36.82 = 98.276 = 98.3
Napak tak perbezaan dia? Dia camni la, 
kalo pakai termometer 1 decimal point kita akan baca 36.8 c = 98.2 F, 
which kalo ikut termometer 2 decimal point, 36.82 (yg boleh dibundarkan as 36.8 juga) = 98.3.  
Jadi yg tepat adalah termemoter 2 decimal point lah.

Oke. Jangan pening-pening. Bagi sapa yg nak try TTC secara ovulasi, beli je lah termometer 2 decimal point. Kalo kedai tu kata takde, takyah banyak bunyi ngan dia, tak perlu suh dia keluarkan segala termometer raksa ke raksaksa ke apa, just say 'terima kasih'.

Sbb, ada farmasi yg ada jual termometer khas utk org cam kita ni. Digital Basal Thermometer namanya. 

 


Aku jumpa mendalah ni kat Guardian Ampang Park. Tanya je lah kat kaunter pharmacy tu or if da ptg, org kat pharmacy tu pun da takde, tanya je kat staff yg ada. Mungkin derang pun tatau. So, boleh ckp :
Saya nak termometer Digital 2 decimal point brand OMRON.

Itu je, if dia kata takde, carik lain pharmacy. Aku rasa brand lain pun ada kut. Tp brand OMRON ni mmg glamer dgn menda kit kesihatan ni.

 
Rega nya RM57.90. Oh, jgn la kata ku nak menunjuk sbb bagitau harga ni. Ini utk sahabat2 aku yg turut sama berusaha cam aku. Mungkin mereka memerlukan info ni. Risau wes, sbb kang org kata 'eleh,nak menunjuk la tu beli termometer mahal'.  Tidak sama sekali. Aku da beli termometer biasa, yang murah tu, tp itu bkn berfungsi utk BBT ni. Mungkin ada yg murah, tp aku da lelah dah carik. Ini je aku dpt. Bkn semua kedai ada. Tapi kalo ada yg dpt dgn harga yg lebih murah, boleh kita share kan bersama di sini.

Seriyes, aku pun mulanya terkedu tgk harga dia. Tapi demi anak.....aku pejam mata je bayau. Telan air liur masa bayau tu. Demi anak... hanya yang memahami je tahu perasaan aku kan. Biarlah apa org nak kata. Yang penting aku nak berkongsi apa yg aku usahakan.

Oke, next part kita cerita ttg chart BBT ni plak yer. Panjang nau dah ni.

7 comments:

aitotyati said...

salam kekda,

pedulikkan je org yg 'bunyi' lebih2 klu kite cakap psl rege ni. kite letak utk info kite dan rujukn org lain yg nk tahu. klu org tu 'berbunyik' tu salah dia lah sape suh baca blog kekda, kan kan?


kekda, siyes murah tu. Ai tak pernah jumpa thermometer DBT ni bwh rege rm80. tu yg tak pernah buat tu. (ceh dsr kedekut)hahahaha

ok ok lps ni nk g carik kt guardian Jusco ni.

tq kekda for the info!!

E K A said...

kekda thanx for sharing.

rini wat laksa kan...nak sket...bagi la resepi tak pun tutorial wat laksa.eka penah wat skali.tp tak jadi.*kecewa*terus tak bt dah.mebe bahan tak cukup kot...sini susah nak dapt daun kesum

puanstoberi said...

Ai :
Ada je yg 'sakit' if kita bitau rega ke, bitau adiah kita dpt ke, apa kes entah. Kurang kasih sayang kot. hahaha.

Murah eh Ai, akak pun tatau. Susah nak jumpa. Tk suma guardian ada. If takde, bitau akak, bleh la akak belikan nati :D

EKA :
YUps. u're most welkam sista.. :)

Nati akak tag note resepi kat FB yer.. kat blog akak penah tulis da, nati kang ada yg nyampah asik nak kasik resepi laksa. tehehehe

Anonymous said...

saya hari tu ingat nak beli jgk.. tapi mengenangkan period yg ting tong ni cam frust jer....

puanstoberi said...

Pearl Pink :

Oh. Kalo period tak teratur ssh la sket nak TTC guna suhu ni eh.
Tkpe...bleh try guna cara lain jugak kan.. :)

CikPuan Fara said...

assalam kak. tq cerita psl bbt nih. fara br nak mula guna bbt ni.. kalu cik P dtg mggu dpn lor uhuhuh~. xsoh dikira pa org kata, akak nak share dgn TTC'rian je ;)

puanstoberi said...

COF :

YEpss... kita buat hal kita je kan. :)

MY RIZQ ISKANDAR

Lilypie Third Birthday tickers

Rezeki Untuk Rizq

Lilypie Breastfeeding tickers

My Dear

Daisypath Happy Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

My Birthday

Daisypath Happy Birthday tickers