Monday, April 4, 2011

# BBT

TTC : BBT Chart

Oke. Kita da tau apa pentingnya tau waktu kita bertelur.
Lps tu kita da tau alat yg boleh detect waktu kita bertelur.
So, kita perlukan chart utk tau waktu kita bertelur.
Boleh buat yg simple yakni tulis je suhu badan kita.
Tp kat internet skang melambak chart yg boleh di download.
So, ada satu sini - babyhopes.com
Dapat chart yg sebegini

Chart ada dlm format excel n PDF. Boleh pilih nak Fahrenheit or Celcius. Sng kan.
Format ni sama mcm buku What to Expect tu.
Jadi just tick tick. Kalo celcius tu, suhu badan yg tinggi adalah waktu yg dijangka kita bertelur. Agak2 la kan. Biasanya dalam hari ke14 selepas period or awal 2,3 ari. 

Suhu mesti diambil sebaik saja bangun dari tidur. Usah gerak2 dulu. Celik je mata terus sumbat termometer bawah lidah. Or bawah ketiak (aku letak bawah ketiak sbb aku mcm geli nak letak bawah lidah). Aku salu je lupa, da capai towel baru tingat "alamak..nak amik suhu". Tp kira aci je la. Nak bagi sng capai, letak termometer tepi katil je.

Bagi sapa periodnya takde poblem. Yang dtg melawat on time jer, dan nak TTC cara manual, di alu-alukan guna cara ni. Best lah. Kita leh tau suhu badan kita. Oke gak pe, if tinggi tetiba luar dari biasa, trus SMS opis kata ari ni nak MC sbb demam. Hahahah.

Aku da lama nak buat menda ni tp terbantut dek pencarian termometer 2 decimal point tu. Jadi baru bln ni terai. Rasa mcm tak menjadi je kut bln ni. Tp takpe lah. Aku sker je nak menantikan next period sbb aku leh dptkan date appoinment kat LPPKN. Tau mmg tak dpt waktu terdekat. Tak kesah pun sbb aku pun nak wat preparation akak ipar aku kawen, utk ari raya (ganti puasa pun belum), utk gi bercuti ke Hong Kong bln Oktober nati. Juga utk masuk umah baru (if siap tahun ni) serta persediaan smbg Master (Insyallah).

Oh. Byknya plan utk tahun 2011 ni kan. Harap2 rezeki menyebelahi ku utk tahun ni. Aminnn...
Kredit : here

4 comments:

PuaN su SU said...

amin....mari kita sama2 berusaha

puanstoberi said...

Puan Su Su :
Yeppp...usaha tangga kejayaan kan :)

E K A said...

kekda,eka igt akak gi bulan 4 ni...bln 10 upanya...tq lagi skali kekda byk info ttg ttc...sayang kekda


btw,laksa tak buat2 lg.bunga kantan lak takde...bila ada si sardin, si kantan lak tak de.nyampah

puanstoberi said...

Eka :
Bln 10... lambatttt lagi kan?? hihii

Lar..nak akak pos bunga kantan dari sini?? Teheheh..dan kecot ye dok??

MY RIZQ ISKANDAR

Lilypie Third Birthday tickers

Rezeki Untuk Rizq

Lilypie Breastfeeding tickers

My Dear

Daisypath Happy Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

My Birthday

Daisypath Happy Birthday tickers