Friday, April 15, 2011

# cerita biasa

Fokus Pada Harapan Itu

Masa aku tempek artikel berkenaan HSG, ex-osmet aku menegur.
"kekda nk buat ni ke?. Good luck".
Oleh krn dia ni pun dpt baby dlm tahun ke 3 perkahwinan, aku pun mengandaikan la dia penah buat mendalah tu jugak. Aku pun tanya
"penah buat tak ely?. Ramai yg kata sakit"
Maka dia jawab.
"Tk penah buat, jadi tatau"

Aku mcm eh... jadinya dia dpt baby secara natural lah retu.
Aku rasa mcm eh...apasal aku kalut2 sgt kan?

*Aku ni nak ke taknak anak ni?*

Lps tu baca lagi blog2, forum2 org yg TTC.
Ada yg baru setahun kawen da buat suma treatment utk infertelity ni.
Memacam term kuar yg aku pun tak faham.
Baru aku mcm eh... aku rupanya yg da lambat.

Jadi,
*Aku ni nak ke taknak anak ni?*

Lps tu terpikir lagi, thn ni kan memacam aku nak buat.
Aku nak smbg blaja. Aku nak masuk umah baru. Aku nak gi HK.
Suma tu pakai duit. Kenapa tetiba aku boleh ter buat treatment ni thn ni?

Eh.
*Aku ni nak ke taknak anak ni?*

Sebenarnya aku nak mulakan treatment after aku masuk umah baru.
Masa tu aku rasa otak aku pun da clear. Tk pikir itu tak pikir ini.
Last year pun setahun aku biarkan berlalu camtu je kan.
Tp apsal takde angin takde ribut aku buat appoinment ngan LPPKN.

*Aku ni nak ke taknak anak ni?*

Aku sebenarnya tak la sangka prosedur dia laju je.
Aku igt masa aku call nak buat 1st appmt tu tak le dpt trus.
Katakan la masa tu asben tak buleh buat sperm test, mesti aku tak dpt appmt tu.
Tp nak jadikan citer dpt plak kan.
Then utk buat HSG pun aku igt takde la call je trus dpt appmt. Kut penuh ke kan.
Skali, dpt plak trus. Ari pun elok je. Jumaat ptg. Yg mana esuknya trus rehat, tk perlu amik cuti if jadi apa2.
Abis aku baca mcm org dpt lambat je buat semua2 ni. Owh. mungkin masa nak jumpa doktor nati kut. Sbb ada yg kata susah nak jumpa doktor, doktor cuti, itu ini.

*Aku ni nak ke taknak anak ni?*

Owh. Rupanya ini bkn kerja mudah. Teringat sorang teman (ekceli yg turut TTC, dan aku kenal dia dari blog) pernah bagi nasihat "buat solat istikarah, solat hajat sblm nak buat rawatan". Masa tu aku mcm rasa tak perlu kut sbb aku pikir aku mmg nak anak.

Tp bila tgk prosedur treatment camni, aku rasa mmg aku perlukan fokus. Aku da mula tak fokus sebenarnya ni. Sbb aku tak set mind aku yg treatment ni senang je prosedurnya. Aku igt utk satu step ke satu step tu takes few mths. Rupanya within month je memacam kena buat. Ufff..

*Aku ni nak ke taknak anak ni?*

Bila aku da mula ni aku tau, no turning back. Tp aku tak mahu lalui kesakitan, kesukaran. Sbb aku akan mula rasa 'why me?'. Kenapa org lain sng je dpt zuriat? Malahan ada tetiap tahun mengandung, mengandung dan mengandung. Sempurnanya hidup dia?

*Aku ni nak ke taknak anak ni?*

Tp aku tau, ati aku terbuka utk melakukan ni kerana Allah dah tentukan begitu. Itu aku percaya dan akui. 

Tkpe, Insyaallah, lps da 'bersih' nati, aku nak mulakan solat hajat. Aku sedar, aku da byk terlalai. Dulu waktu study, aku tak pernah lupa berdoa sesungguh hati agar setiap sem, result exam aku oke. Maintain pointer. Dan Alhamdulillah, Allah mengkabulkan doa aku yg tu. Masa tu mmg aku rasa 'dekat' dgn Dia. Solat hajat di tgh malam, baca quran lps maghrib. 

Tp skrang.... aku buat yg wajib je. Tu pun di ujung2 waktu. Dulu setiap malam Jumaat slps Maghrib, aku luangkan baca Yasin. Skang ni, kalo tingat pun buat2 sebok. Apa yg aku sebokkan pun aku tatau. Quran pun kadang2 je. Solat sunat... mmg agak jauh. Ya Allah... aku da terlalai kah dgn nikmat mu? Ya Allah...ampunkan lah aku. 

Sebenarnya Allah dah lorongkan jalan utk rezeki ni, tp aku pulak tak yakin. Moga aku tak lalai lagi. Aku percaya hanya Allah yang tahu apa yg terbaik utk hambaNya. Ampunkan hambamu ini Ya Allah.

Utk itu, aku mesti fokus ttg apa yg aku harapkan. Perlu!

MY RIZQ ISKANDAR

Lilypie Third Birthday tickers

Rezeki Untuk Rizq

Lilypie Breastfeeding tickers

My Dear

Daisypath Happy Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

My Birthday

Daisypath Happy Birthday tickers