Blogger Backgrounds

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

My Birthday

Daisypath Happy Birthday tickers

My Dear

Daisypath Happy Birthday tickers

MY RIZQ ISKANDAR

Lilypie Second Birthday tickers

Friday, April 5, 2013

Penantian 21 Tahun : Pemangkin Semangat Kita


Rasa seme TTC pun ada follow blog Dr Adilah kan.
Walo dia jarang2 update, tp seme yg di blog kan ada faedah utk kita.

Antara yg latest pasal penantian 21 tahun tu.

Jadikan pemangkin semangat kita dari kisah itu.
Jangan cepat berputus asa.
Usia perkahwinan 1 atau 2 tahun - masih awal. Terlalu awal jika ingin kecewa kerana setiap bulan didatangi sahabat baik kita itu. Lelebih lagi umur baru mencecah 23, 24 atau belum pun 27 tahun. Sebenarnya, mungkin Allah nak bagi kita mengenali hati budi pasangan kita secara lebih mendalam.
Usia perkahwinan antara 3 - 5 tahun - ya, perlu usahakan sesuatu. Tambahan pula sekiranya umur makin berlari ke angka 4 di depannya (aku le tewww.... 6 tahun lagi je nak masuk 40 wey... Haha. Tapi aku rileks je kan. Gile!)

Dan org tu selepas 21 tahun baru berjaya mengandung.
Sabar.
Allah dah tentukan yang terbaik.

Memetik kata Fyn Jamal dalam instagram nya, yg lebih kurang berbunyi "Allah dah tahu apa terbaik utk kita, kenapa kita masih risau dan gusar"
Kan. Mengapa kita nak melawan takdir. Kecewa dengan ketentuanNya adalah sama dengan kita tak redha dengan takdir perjalanan kita yang sememangnya Allah yang mengaturnya. 
Masih tak pregnant? Masih takde rezeki utk anak?
Pandang semula apa yg Allah bagi semenjak kita melihat dunia hingga ke hari ini?
Allah tak pernah menzalimi kita kan?
Takde anak - tapi rezeki lain kita pernah kira? Tak terkira kan?
Takde anak - rezeki lain mencurah2 datang. Kanan kiri atas bawah.
Tapi kita pandang rezeki anak juga.

Kita duk pandang juga pintu yang tertutup itu.
Padahal pintu2 lain terbuka luas utk kita terokai. Sayang. Jika peluang tu kita sia sia kan.

Jadi,
Sabar. Jalanlah kehidupan ni sebagaimana aturan ditentukan olehNya.

Jauhkan sifat negatif dalam diri.
Kita bertuah kerana dilahirkan sebagai orang Islam. Yang mana kita ada penawar (Al-Quran) di kala dilanda kesedihan dan kebuntuan.

Kembali lah kepada jalan yg benar. Usaha lah sebaiknya dan semampunya. Allah sentiasa ada bersama kita. Dia tak pernah nak menzalimi kita. 
Kita sebenarnya bertuah kerana diuji begini, kerana tak semua dapat bersabar dengan ujian begini.
Dan.
Kita terpilih kerana Allah tahu kita sanggup di uji begitu.
Allah lebih tahu tentang kita.
~google~