Blogger Backgrounds

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

My Birthday

Daisypath Happy Birthday tickers

My Dear

Daisypath Happy Birthday tickers

MY RIZQ ISKANDAR

Lilypie Second Birthday tickers

Friday, June 24, 2011

Tanda Ovulasi

CD14 
Check suhu badan. Tidak terlalu tinggi dan tidak terlalu rendah. Tp paling tinggi di antara hari2 lepas. Sekitar 36.28C sahaja. Bln lepas2 penah menjangkau sehingga 37++.
Bangun pagi ini mmg panas. Mungkinkah ovulasi?
Tp takde plak tanda-tanda mcm ovulasi.
Mari check tanda-tanda sekiranya kita ber ovulasi

Perubahan mukus serviks
Beberapa kajian mendapati bahawa mengesan perubahan mukus serviks adalah cara yang tepat dan berguna bagi wanita untuk meramalkan hari yang paling subur mereka. Apabila kitaran anda berjalan, volum mukus serviks anda meningkat dan bertukar tekstur. Volum yang banyak dan perubahan tekstur menunjukkan peningkatan tahap hormon estrogen dan memberitahu anda bahawa ovulasi akan berlaku dalam sedikit masa. Anda dianggap paling subur apabila mukus itu menjadi jernih, licin dan anjal. Peranan mukus ini adalah bagi memelihara, melindungi dan mempercepatkan sperma dalam perjalanannya naik melalui uterus dan masuk ke dalam tiub falopio untuk pertemuan dengan telur anda. Ramai wanita mengatakan yang mukus yang berlebihan dan berair pada tahap ini sama seperti putih telur.
(takde ni. Salu ada je. Samada aku tak perasan masa semalam2 or else blum lagi. Tp alah.. kalo ada je pun tanda2 ni tak menjadi gak... hurmmmm)

Sakit pinggang
Sebanyak seperlima wanita dapat merasa aktiviti ovulasi, yang merangkumi sakit-sakit dari yang ringan kepada sakit tajam dan menusuk. Ada wanita yang menggambarkannya sebagai "sakit pinggang sebelah" atau keradangan di tempat spesifik. Kondisi ini, bergelar mittelschmerz (sakit di tengah), berlanjutan dari beberapa minit hingga ke beberapa jam. Jika anda perasan sakit serupa pada masa yang agak sama setiap bulan, periksalah kondisi mukus serviks anda juga. Sakit ovulasi boleh menjadi panduan berguna bagi setengah wanita untuk mengetahui ruang subur mereka.
(tp ada gak rasa nyeri cam ni. Rasa mcm period pain yg mild gitu. Mmg tetiap bln berlaku. Tah angin sbb tak makan nasik kot. Tp cam aku ckp kat atas tu, tak menjadi jugaaaakkk....)


• Rasa seksi dan suka memikat
Libido meningkat, perasaan riang dan lebih sosial adalah tanda-tanda yang anda berada di masa paling subur. Anda mungkin sedar akan peningkatan perasaan berahi semasa anda berada dalam fasa ovulasi di kitaran haid anda. Samada berkahwin atau tidak, semasa berada dalam ruang subur wanita suka keluar rumah, terutama ke tempat-tempat di mana mereka boleh bersosial dengan lelaki lain, bergurau dan cuba memikat. Jika berkahwin, anda mungkin sedar yang pada masa ini suami menjadi lebih cemburu dan lebih memberi perhatian.
(err... blum ada rasa lagi pd bulan ini. Tp mggu ni mmg ada plan bercuti. Tp bercuti dgn kawan2. Jadi kalo nak menyeksi pun tidak lah berguna lagi. Haha)

• Kelihatan bergetah, bergetah, bergetah! 
Kajian mendapati bahawa kedua-dua aspek iaitu perasaan berahi dan kecantikan diri iaitu daya-tarik meningkat semasa anda mendekati ovulasi. Kajian baru-baru ini melaporkan yang wanita menyatakan mereka merasakan diri lebih menarik dari segi rupa dan bentuk badan pada masa subur ini. Anda juga akan kelihatan menarik kepada orang lain sebab wanita lebih mengambil berat tentang kecantikan diri semasa mereka subur. Dengan tidak disedari, anda mungkin memilih baju yang menambahkan daya-tarik anda dan lebih berusaha berdandan dan menghias diri; dan wanita kelihatan lebih bergetah lebih hampir kepada ovulasi. Walaupun kita tidak fikir kita juga menggunakan peragaan seksual, seperti terdapat di dunia haiwan, namun, kita tetap menggunakan muslihat feminin kita untuk menarik perhatian jejaka yang utama dalam hidup kita.
(haha. Aku rasa yg atas dgn yg ni sama je kot. Bergetah la pulakkk.. awas! getah2 ni bahaya, kang bleh ter pelanting kan. Teeheee)

• Bau yang membuat lelaki gila
Anda bukan saja kelihatan cantik, bau anda juga amat, amat menghairahkan! Adalah didapati bahawa wanita berbau secara lebih menggodakan lelaki apabila mereka dalam fasa ovulasi berbanding masa-masa ruang subur telah berlalu. Anda mungkin menyangka yang tiada siapa mengetahui yang anda sedang ovulasi, tetapi feromon yang sememangnya ada, membuka rahsia.
(Oke. Balik nati ai tanya asben ai oke. Haha)

Bagaimanakah ovulasi menentukan bila saya boleh hamil?
Untuk hamil secara natural, satu telur dan satu sperma mestilah bertemu dalam tiub falopio sebelum telur itu mati. Sesuatu telur itu boleh hidup tidak lebih dari 24 jam selepas ovulasi; kecuali, ia di senyawakan oleh sperma. Walau bagaimanapun, sperma boleh hidup lebih lama dalam salur genital anda (vagina, uterus atau tiub falopio. Adalah didapati bahawa sperma boleh hidup dalam badan anda sehingga tujuh hari. Walau bagaimanapun, sperma mempunyai motiliti terbaik (bergerak pantas, lazimnya mengikuti jalan lurus) dihasilkan apabila seorang lelaki itu secara purata mengeluarkan mani setiap tiga atau empat hari sekali.

Ini bermakna anda tidak perlu menjadualkan hubungan seks tepat pada masa ovulasi untuk menjadi hamil. Adalah lebih realistik untuk bergantung kepada "ruang subur terbuka" selama lebih kurang empat atau lima hari bila sperma hidup dan sihat boleh bertemu telur ovulasi yang baru.

Sumber : babycenter

***
Seriyes. Kadang2 rasa sadis pun ada. Btul. Rasa cam seksa nau perjalanan nak menjadikan seorang manusia lain ni. Penat pun ada. Kena amik suhu. Check BBT. Check ada cecair ke idak. Tertanya2 bila nak bertelur. Lps tu kena plan utk 'bersama' plak. 
Orang lain tu senang je. Cuba tgk bebudak tu. Tak abis sekolah lagi, main pun entah kat mana2. Tp sekali jalan je, trus lekat. Mungkin gak faktor kesuburan kan, umur muda lagi. Tp da dpt anak dibuang2 plak. Haih.
Tp kalo nak kata faktor umur tu tak bleh gak. Ada je org da lebih berumur dari haku yg mudah nya conceive. Kadang derang tak suspect pun. Tetiba. Tupss.. mengandung sudah.
Tp kenapa la aku (kita) ni susah sgt. Byk nau prosedur nak diikutnya. Kan sng kalo main-jadi. Abis cite.

Oke. Aku sedar. Aku mcm da merungut. Tak baik. Sangat tak baik kan. Oleh kerana 'keistimewaan' ni kita kena berusaha. Bukan seme org dapat keistimewaan ni. Kerana Allah bagi keistimewaan ni kerana dia tahu kita boleh hadapinya. Katakan kenapa dia tak bagi je kat si A tu. Si A tu sng je beranak tetiap tahun. Mudah tul, sbb Allah tahu si A tak kuat utk hadapi dugaan mcm ni. Lps tu mesti si A tu pun ada dugaan lain, yg takde plak pada kita sbb Allah tahu si A kuat utk nak hadapi dugaan tu. Kita kena igt takde seorang pun perfect tanpa ada dugaan.
Yang nyata Allah dah tentukan rezeki memasing. Rezeki utk kita juga pasti ada. Cuma belum masanya lagi.

Utk Julie dan Yaya, walau Allah 'pinjam' kan sementara kebahagiaan tu, KakReen harap korang tabah dan kuat. Allah pilih kamu berdua kerana Allah tahu korang kuat utk hadapinya.  Sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa terbaik utk kita. Dugaan ini juga menunjukkan Allah igt pada kita. Sabar ya. Allah Maha Mendengar, berdoalah adik adik ku, satu hari Insyaallah dimakbulkan.