Blogger Backgrounds

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

My Birthday

Daisypath Happy Birthday tickers

My Dear

Daisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, July 12, 2011

Doa dan Kesungguhan

Terkadang aku rasa, aku ni tidak bersungguh dalam berdoa ker?
Entah.
Dulu masa belajar, nak keputusan baik dlm exam (ketika di U terutamanya), mmg ada usaha, kemudian bersungguh berdoa.
Time final, mmg tahap rela bangun solat hajat ketika 1/3 malam.
Lps tu, baca Quran jarang-jarang tinggal.
Dan, Allah mengabulkan doa ku.
Result exam, Alhamdulillah... tak pernah mengecewakan walo tidak lah memuaskan 100%. Yg pasti mmg bersemangat utk sambung semester.

Sekarang.
Memang bersungguh utk memiliki zuriat.
Tp dimana kesungguhan ku untuk berdoa seperti dulu?
Solat hajat mmg jarang sekali.
Kalo dulu Quran jarang-jarang tinggal, tp skang dah jadi jarang-jarang baca.

Ya Allah, adakah aku semakin lalai dengan rezeki yang Engkau kurniakan sekarang?

Ampunkan aku Ya Allah....
Semoga dengan kedatangan Ramadhan ini, semangat ku akan kembali spti dulu.

Selain usaha dan tawakal, doa satu-satunya cara untuk mencapai sesuatu hajat. Ada waktu-waktu tertentu paling mustajab untuk berdoa kepada ALLAH s.w.t. Di antaranya ialah:

1. Malam Lailatul-Qadar.
2. Ketika hujan turun.
3. Ketika akan dan setelah selesai shalat.
4. Ketika menghadapi barisan musuh di medan peperangan.
5. Sepanjang bulan Ramadhan.
6. Di antara Azan dan Iqamah.
7. Ketika Sujud dalam Sholat.
8. Ketika Iktidal akhir dalam Shalat.
9. Ketika khatam (tamat) membaca 30 Juz Al-Quran.
10. Sepanjang malam, paling utama sepertiga awal dan sepertiga akhir (waktu sahur/sholat malam).
11. Malam Jumaat dan sepanjang hari Jumaat karena mengharapkan bersua dengan saat ijabah (diperkenankan doa) yang terletak di antara terbit fajar hingga terbenam matahari pada hari Jumaat.
12. Di antara waktu Dzuhur dan Asar dan antara waktu laillahhaillah ( لا إله إلا الله ).

Penjelasan:
Pada syariatnya setiap waktu bagus untuk berdo'a agar kita terasa dekat kepada Alloh SWT, memanfaatkan waktu yang telah ada penjelasan dari Ulama itu lebih penting.

Kredit : here

3 comments:

eKa said...

tu la kekda.eka pun rasa camtu.skang ni rasa cam dah 'jauh' denganNYA.mmg solat 5 waktu, alhamdulilah...tp baca quran tu...cam dah jarang2.kalu dulu tiap2 ari, skang...slagi tak mlm jumaat lagi tu tak baca kot...hmmm...

Me&Shawls Shop said...

kekda..
saya pon rasa maybe kurang doa..saya ni kekdg tue xtau ler..mmg nak baby..tp kekdg rs mcm xbersungguh pon..maybe sbb dah byk kali cuba asik xlekat je kot..ada sedikit rs putus asa..xboleh kan..jgn putus asa..kita teruskan doa..alhamdullillah saya skrg selalu gak bc quran..dulu punya la susah nk baca..

nasihat saya..kalo baca quran..belilah quran tafsir supaya bile bc paham maksud ayat..

boleh baca surah mayram dan yusoff setiap hari..

dan amalkan zikir, ya kholiqu, ya bariu, ya musowwir..333 kali setiap hari..nie mak saya sarankan..

PUANSTOBERI said...

EKA :

Tu la pasal. Mcm tak bersunguh pun ada. Hurm...

MSS :

Tu la tu.. tp mcm nak, tp tak bersungguh saya ni.
Mekasih ayat tu, sesama kita amalkan yea :))