Friday, April 8, 2011

# motivasi

Kita Ada Kelebihan Sendiri

Hari ni aku nak gebang2 sket (gebang ke bebel??hihi). Alhamdulillah..... ramai kawan baru yg kebanyakannya mmg dalam 'trek' yg sama aku dah kenal. Mmg itu lah tujuan aku dlm mewujudkan blog ni (oh... sapa yg baca blog kebun stoberi tu, mesti rasa lain eh. Aku kat sini agak formal. Tehehehhehe. Aku pun tatau cena ter formal plak bila menulis kat sini. Tehehehehehhe). Jumpa kawan baru, bertukar2 pendapat, berkongsi suka duka.

Smlm masa buat entry 'kita adalah insan terpilih', ramai juga drop komen. Thanks fren. *hugs*. Sememangnya kita insan terpilih. So, sekadar me review komen dari honeylily (yg lelain pun akan di review nati ya..)

honeylily said...
Semoga diri ini juga akan setabah dan sekuat puan...
Ada kalanya macam give up...
Tapi
Ada kalanya macam nak sangat2...
Ada kalanya rase macam untungnya belum ada anak..
Tapi..
Ada kalanya sedih berhari2 tengok anak orang...
Terutama apabila ada insan2 yg mulutnya takde insurans..
Alhamdulillah..hubby sangat supportive..thats more than enough

Honeylily.....
Sebenarnya saya pun tak la setabah dan sekuat yang disangka. (err...toksah duk panggil puan le Honeylily, just panggil je saya Ieda/ Reen.. errr...kak stoberi pun buleh kalo honeylily muda dari saya...tehehehehe)
Kengkadang saya pun down, saya juga selalu upset. Ditambah plak umo saya ni da 2 tahun masuk 3series.=32 tahun. Tp.... saya selalu sematkan 'this is not end of this world'. Takde anak bukan bermakna kita tak boleh bahagia (mmg sepatutnya ada anak pun tambah kebahagiaan). Tp Tuhan itu lebih mengerti apa yg terbaik utk kita. Mungkin ketika ini kita belum sesuai utk menjadi ibu dan bapa. Tp mesti kita pikir, aku da boleh dah jadi ibu,aku dah bersedia apsal plak belum masa lagi
Itu kata kita, tapi Allah lebih mengetahui.
Same goes to me. Saya seorang yg sgt sgt suka berjalan2, pegi sana sini. Makanya ini lah kesempatan yg saya ada. Dgn ditemani suami plak. Mcm Shahora ckp smlm. Rezeki dtg mencurah2 utk dia dan hubby dia lps kawen walo takde anak. Kita mmg kena akur bahawa Allah tak bagi kita rezeki segedebuk suma skali macam tu. Mmg kita down takde anak, tp sedar tak sedar kita diberi olehNya rezeki yg lain. Rezeki lps kawen org kata kan. Bagi sy sendiri, 2x interview utk tukar jawatan (dlmn), tak dpt. Tp thn lps, Alhamdulillah... saya dpt. Thn lps jugak sy dpt beli rumah sendiri. Thn lps jugak saya dpt pergi ke Bandung. Itu lah rezeki saya.

Saya tahu mmg tak suma tu tak menandingi rezeki anak. Iyer, itu tak dinafikan. Tp percaya lah,  rezeki tu lain-lain. Setiap kali saya cerita pasal tpt2 yg saya pegi/ lawati harus ada yg komen 'seronok la ko, aku ni ha,,kalo nak pegi, bkn utk sorang dua nak pikir, nak kena pikir anak2 lagi'. Maknanya, kita takde anak, dia kata kita seronok dpt jalan2, tp kalo kita tgk dia plak, kita rasa dia bertuah sbb ada anak2, tk payah jalan2 pun takpe. 

Tp mmg ada yg dpt suma2 rezeki tu, naik pangkat, suami kaya, anak2 yg comel.  Dulu sy down sgt bila tgk org murah je rezekinya. Saya ni kawen pun lambat. Naik pangkat pun tak. Lebih lagi bila ada yg grad sama ngan saya, tp dpt tu suma. Saya rasa saya paling malang. Tp bila sy tgk perjalanan hidup saya, rupanya mmg Allah ada perancangan terbaik utk saya.

Saya juga semakin kuat bila saya ayah saya meninggal secara mengejut pada thn 2005. Saya rasa itu lah dugaan terhebat utk saya. Sebagai anak bongsu, saya paling rapat dgn ayah. Tp saya tak dpt mengadap dia utk kali terakhir. Saya smpai di kg hanya bertemu jasadnya. Betapa rindunya saya nak bercakap dgn ayah. Smpai skang saya asik tertanya 'mengapa ayah boleh meninggal?' Sbb ayah saya sihat. Mlm sebelumnya saya sempat bercakap dgn arwah melalui telefon. Dan bayangkan jam 5pg saya dpt panggilan ayah dah takde.

Nak kata saya tak susah hati, saya pun susah hati. Tp jgn pikir sgt. Org mcm kita ni terpaksa 'ego'. Mmg la tak baik, tp terpaksa supaya kita tak terus susah hati. Kita jgn pikir sgt kelebihan org, pikir gak kelebihan kita. Kita dapat gi jalan2, dpt suami baik, dpt bos baik, dpt kerja yg baik, dpt duk rumah besar, dan suma2 yg terbaik yg ada pada kita. Yg ada keliling kita.

Mungkin pada pandangan org lain bunyinya macam agak 'arrogant', tp bagi mereka yg dah ada anak, yg dah sempurna lifenya, harap tidak la memandang kami2 ni mcm 'cacat/tak sempurna'. Jgn merendah2kan kami dgn ayat tak pandai main / mandul ke apa ke. Selagi anggap kami begitu, selagi itulah kami terpaksa jadi arrogant.
Walau apa pun, cuma satu je yg kita kena igt- tiada yg sempurna kat dunia ni. Masing2 ada kelebihan sendiri. So, jgn sedih-sedih... jgn gusar-gusar. Org cam kita mmg kena sentiasa positifkan diri. Sementara takde anak, mari kita buat apa yg kita suka. Gunakan masa yg ada. Kalo suka melancong, kita boleh gi  melancong (Cam EKA tu kan.... seb bek je dia keja cikgu, tk leh cuti sesuka ati, agaknya kalo keja cam saya ni, lagi dah kemana2 dah dia. teheheheh). Mcm saya  plak ujung minggu mmg jarang lekat kat umah. Ada je nak gi memana. Sbb saya mmg jenis yg sker jalan2/makan angin.  Tahun ni kami berkesempatan ke Kundasang Sabah, bln Januari (tpt tu sgt bes... sejuk, cantik sesuai tau nak beromantik dan buat anak juga. Eh... Teheheh). Lps tu gi Penang awal bln Februari. Oleh krn bln Mac kiterang sebuk kat tpt keja, maka skang ni tgh mencarik2 date sesuai untuk bercuti lagi. Mungkin 1 Mei ni la. Asben kata PD sudah..tp mcm nak carik tpt lain je. Asik PD...PD.. PD.. Genting Highland pun cam bes kan. Melaka baru pegi bln Nov thn lps. Hurmmmm.... any suggestion frennn???

*maaf sekiranya entry ni kedengaran spti belagak... ni just semangat yg ada utk di share sesama kita. Maaf yer jika ada tersinggung :)

15 comments:

PuaN su SU said...

kita berkongsi rasa...moga kita tabah...dugaan yg datang tu anggap satu cabaran,,,,moga ALLAH permudahkan urusan kita...amin

E K A said...

takde la kekda...tp serius eka selalu pujuk diri sendiri dgn kata2 camtu.tuhan maha adil...dia tak bagi kita 'rezeki' yang satu tu.tp dia bg rezeki yang lain... walopun tak mewah mana...tp apa yg dihajati semua dapat...

cumanya kadang2 bila org dok tanya itu dan ini jadi stress.sampai kengkadang eka rasa cam eka ni org cacat sbb tak dpt baby lagi...

eka rasa kalu eka tak cikgu pconfirm dah eka ikut jejak langkah kekda...nanges tau tgk promotion dari air asia yg murah2 time bkn cuti skolah

AyangAizul said...

1 mei blilk kg la...
kenduri kat umah MIL... adik aizul kawen
aizul lum smpt jmput kot lg...
ni kita jmput je kat sini leh kira tak..??? :)

*sesuka ati drop komen xkena mengena ngan entry... sorry yek

honeylily said...

suke ur post..
hehehe..betul betul betul..
my life was so perfect..at least that what i think and feel...
walau belum dikurniakan rezeki yang satu itu...
sangat bersyukur dengan setiap pemberian Ilahi..
tapi mulut org kan..kalau tak menyakitkan hati memang xble idup kot..
http://littleangel-onesweetday.blogspot.com/2010/11/manusia-yang-kalah.html

eimma's said...

yeaszaaa kak stoberi...kundasang adelah sangat best..saya sempat pegi bulan 2 taon lepas..puas sangat jalan2 sana makan seafood..perghhh...

betul2...orang selalu cakap camtu..boleh la jalan2 xde anak..pada kita lebih baik tak leh jalan2 asalkan ade anak..huhuhu

bersyukur dengan apa yang kita ade kakak kan..

papaYA said...

Hai Reen,
Suami saya cakap perkara yang sama. Saya sangat bersyukur punya suami yang sangat2 sporting. Dia selalu memujuk dan memberi semangat.

Saya baru sahaja pulang dari majlis cukur jambul saudara saya. Alahai, bila sampai ke part potong rambut baby tu, tak tahan sebak, nak nangis. Nasib la memang selsema, boleh cover line. Hehehe..

Sekarang, saya hendak berpegang kepada prinsip, Hidup ini terlalu singkat untuk berdukacita dan kecewa sehingga mengabaikan rezeki lain yang Allah berikan. Saya akan terus berusaha dan pada masa yang sama, saya mahu gembira dan ceria seperti dulu.. Saya harap, kamu juga begitu :)

puanstoberi said...

PSS :
Insyaallah...akan terus tabah :)

puanstoberi said...

EKA :
Eh...jgn rasa kita cacat Eka. Kita bkn cacat, cuma kita 'kurang' sempurna sket dan suma org camtu. Jgn putus asa, jgn ptus harap. Insyaallah...akan ada sinar nati di hujung hari

Psssttt... bkn je air ticket murah, segala hotel pun rega bes time tak cuti sekolah. teheheheh :D

puanstoberi said...

Ayang :
Aiseh..ni kat kg le ni. 1 Mei nak jalan2..nak jalan2..lalalalala
Eh... teheheheh

puanstoberi said...

Honeylily :
Takpe Lily, wat bodow je ngan derang tu. Kalo pikir mmg sakit ati, tp tak perlu pikir lah. Kita takde anak pun bkn susahkan derang. Kalo kita nak buat treatment pun pakai duit derang. Then WTH yg derang sibuk2 kat kita kan..
Ceaaa.... tetiba mak marah nokss.. hahahaha :D

puanstoberi said...

Yummy Mummy :
Seafood?? Asal akak takde mkn seafood pong.. sayur byk arr.. teheheheh. :P

Err... akak kalo buleh nak dedua, gi jengjalan dan ada anak.. teheheheh (skali tamak haloba la plak...teheheh)

Yepp..bersyukur dgn apa yg kita ada :)

puanstoberi said...

Hai Yaya,

Org mcm kita kena ber tabah. Terpaksa kan..kut tak kita lagi stress. Takpe, Tuhan tu tahu apa yg terbaik utk kita. So, ceria ceriakan diri kita :)

*hugs*

eimma's said...

seafood kat kk kak...

Fika Ashikin said...

haii stoberi..seronok baca n3 awak..bestnye dpt p merata2..yela tumpang xda anak ni la nk bejalan puas2kn..tp kn,mcm fika dan asben..kami ni takde pn pg bjln sgt.wpun asben fika seorang guru,dan fika pn kakitangan kjaan gred N17,tp gaji kami adakalanya x ckup..mgkin itu kot sbbnya Tuhan x bg anak lg..tp kalau ada anak pn insyaAllah..ckup nk bela dia.. :) jeles ngn kwn2 yg slalu p bercuti..mcm kami..tahla..asben asyik bz ngn sek..pstu kewangan kami pn xbape ckup kdg2..tambah2 plak sejak tuka kete..dr saga erobek ke persona..adui lagi terasa gak kdg2..huhu..

puanstoberi said...

Yummy :
Oh. KK, akak tak stay lama kat KK. Just singgah beli souvenir je.

fika :
Buleh tu..selit la sesket nak jejalan. Cuti sekolah buleh pegi kan. tak yah jauh pun takpe. Teheheh :)

MY RIZQ ISKANDAR

Lilypie Third Birthday tickers

Rezeki Untuk Rizq

Lilypie Breastfeeding tickers

My Dear

Daisypath Happy Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

My Birthday

Daisypath Happy Birthday tickers